Marknadsföring och kyrkträff

Marknadsföring 

En fantastiskt rolig nyhet från förra veckan är att Alebacken tog hem SLAOs (branschorganisationen för skidanläggningar) pris – ”Årets skidambassadör 2014”! De tävlar med Skistar och alla de stora skidbackarna i Åre, Idre, Sunne osv. De tar alltså hem priset före alla andra och får stående ovationer i den stora församlingen.

Här har vi ytterligare en spelare, föreningslivet, som visar hur viktiga de är för att göra oss i kommunen attraktiva och som uppmärksammar vår kommun nationellt. Det är det som lyser igenom positiva mätningar sedan. De sätter oss på kartan helt enkelt!

Kyrkträff

I förra veckan hade kyrkorna i starrkärrsområdet, alltså kyrkorna i Älvängen och Nol en s k biskopsvisitation och jag fick chansen att träffa kontraktsprosten! Vi pratade främst om Blå Kyrkan i Älvängen och jag upplevde att det var ett otroligt positivt möte.

Församlingen i Älvängen behöver bygga en ny kyrka medan vi i kommunen gärna vill använda den nuvarande fastigheten för centrumutveckling. Diskussionerna kring det här har pågått i säkert 8 år och ingen part har kommit vidare. I tisdags när vi träffades hade vi ett väldigt bra samtal och nu tror jag att vi faktiskt är påväg framåt. Båda parter har något att vinna på en smart rockad – de vill ha en ny plats för kyrka och vi behöver deras mark för vår centrumutveckling. Det blir spännande att se vad nästa steg blir.